{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.971 visninger | Oprettet:

Tinka
Tinka
Tilmeldt:
17. dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.950

fødende kat i vejkant - ingen plads på internat {{forumTopicSubject}}

Jeg har (på et andet katteforum) læst om en hændelse, der bør vække til eftertanke.

En person finder en fødende kat i en grøftekant! Personen ringer til en dyreværnsforening for at skaffe hjælp, OG den ”hjælp” der tilbydes er, at de kan komme og aflive kat og killinger :-O.

Hvor er det da hjerteskærende, at en kat, der ligger der i en grøftekant med sine nyfødte killinger, ikke kan tilbydes andet end døden – og dét fordi, der er fyldt op på de internater. smiley

Jeg har efterhånden indset, at det er naivt at tro, at jeg kan overtale nogen som helst til at undlade at lade deres egen kat få killinger, og ved også godt, at jeg ikke skal forvente, at denne lille historie kan få nogen til at indse, at det er et fælles ansvar at få nedbragt antallet af overskudskatte/killinger. Men alligevel....

Nå, gudskelov er denne historie foreløbig endt med, at et kattehjem alligevel har taget katten ind mhp. at finde en plejefamilie (og det kan da også være at ejer findes, forhåbentlig). Men den kunne ligeså vel være endt ganske anderledes, hvis ikke den person, der fandt katten, gjorde en særlig indsats for at hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fødende kat i vejkant - ingen plads på internat
  • #1   9. aug 2012 Det er desværre prisen for at der bare stadig er nogle ejere der er ret ligeglade med deres gårdkatte bl.a. som bare strejfer og ikke er neutraliseret.

    Før folk lever op til det ansvar det er at have en udekat så vil der altid rende "vildkatte" rundt og formere sig ukontrolleret.

    Det er sgu en sørgelig historie og havde jeg fundet sådan en kat var den da røget i bilen og kommet med hjem lige meget hvad


  • #2   9. aug 2012 Læste lige den her
    http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1805112.ece


  • #3   9. aug 2012 Stakkels lille hunkat.
    Tænk at ligge i en grøftekant med biler susende forbi og føde sine killinger smiley
    (Hun var nemlig midt i at føde, da et barmhjertigt menneske greb ind).

    Det havde været så "nemt" at få hende aflivet, så jeg har dyb respekt for den person, der ikke lod det komme dertil.

    Med mit kendskab til "vildkatte", tror jeg ikke, det er en "vildkat" (den vil søge et gemmested), men en tamkat, der er strittet af.

    Nogle mennesker skulle skamme sig, men det gør de nok ikke engang smiley



  • #4   9. aug 2012 "Men den kunne ligeså vel være endt ganske anderledes, hvis ikke den person, der fandt katten, gjorde en særlig indsats for at hjælpe."

    Ja Tinka, hun kunne være endt her sammen med andre "overskudskatte".
    http://www.kattegalleri.dk/galleri/13147-huskat_zulu____ (sidste billede)


    Og til jer, der synes, det er så yndigt, at jeres katte får killinger, eller jer, der lader dem rende fertile rundt ude:

    Brug billedet som skærmbillede smiley


  • #5   9. aug 2012 Hold op det er så trist smiley

  • #6   9. aug 2012 Mega:
    Usømmelig omgang med lig:(


  • #7   9. aug 2012 Ja, det er en frygtelig trist historie, desværre sker det oftere end vi får at vide. Kun og alene fordi man ikke neutraliserer sin/sine katte eller fordi man i sidste øjeblik har indset at man nok ikke kan klare besværet både økonomisk og arbejdet med at have små killinger. Alt for mange mener at det kuld de "skal" have på deres bedårende kat ikke er med i statistikken af uønskede katte/killinger. Men tallene viser med tydelighed at der er nogen der tager grusomt fejl. Det går så desværre ud over de stakkels katte, deres ejere ikke længere gider tage ansvaret for.

  • #8   10. aug 2012 Min primære pointe med denne tråd er, at internaterne jo faktisk er beregnet til nødstedte katte (og groft sagt burde nødstedte katte begrænse sig til at være de katte, hvis ejer var død fra dem).

    Der er altså noget rivende galt, når internaterne er så overfyldte, at der ikke er plads til en akut nødstedt kat!
    Hele ovennævnte situation, hvor et behjertet menneske står der og vil hjælpe en fødende kat i en vejkant, og h*n søger hjælp hos dyreværnsforening, der må formodes at være bemandet med mennesker, der ønsker at hjælpe, og er der for det samme, men der så ikke umiddelbart er mulighed for reel hjælp pga. overbelægning, er himmelråbende grotesk.

    Og samtidig er denne historie om den fødende kat i grøften bare ét enkelt eksempel ud af tusindvis af andre katteskæbner.

    Alle de katte, der sidder på internater, guloggratis, blåavis, KG- marked, eller bliver fundet i affaldscontainere, på rastepladser, i søer (Charlottes link ovenfor), ligger og føder i grøftekanter osv. osv. osv., de kommer et sted fra!
    De katte hhv. har, eller har haft, ejere! De katte er på et eller andet tidspunkt solgt eller bortgivet <b>af</b> ”nogen” <b>til</b> ”nogen”, der ikke burde have haft kat!

    Enhver har RET til at få killinger, ja. Men kunne man ikke forsøge at tænke lidt ud over egen ret og næsetip, og tage bestik af ”markedsudbuddet”, inden ens egen kat partout skal ”<i>prøve at have et kuld killinger</i>”. Og når kuldet så er født, så forsøge at tænke længere frem på killingernes vegne, end til den dag, hvor de 12 uger gamle er ude af døren, afhentet af ”<i>nogle søde mennesker”</i> ?

    Jamen ”<i>Bare man selv kan skaffe aftagere til ens egne killinger </i>… ” og ”<i>Ikke mit ansvar, at andre sender deres på internat </i>…”. Jovist, det er da argumenter, der holder, men hvis ingen holder igen med at avle, så får vi aldrig nedbragt antallet af overskudskillinger/katte. Og det er fandme ikke til at holde UD, at der bliver stadig flere af slagsen smiley

    ”Overskudskatte” kalder vi dem, og det lyder så tilforladeligt, men virkeligheden er, at de fleste af de katte ender som affald : -(. Det det gør ondt i mit hjerte for hver eneste af dem :’-(.


  • #9   10. aug 2012 Det billede, Mega linker til, burde gøre indtryk på enhver, men på en eller anden mærkelig måde er det næsten for … pænt :-S.
    Og så har vi jo den evindelige (mis)brugte floskel med at "<i>det aldrig er synd for en kat at være død</i>". Næ, det er det vel ikke, men for hulan da, hvor er det synd og skammeligt og ulykkeligt og ubærligt at det er kommet dertil smiley

    Om det kunne have haft en virkning med den unge mormis og hendes små, nyfødte killinger liggende øverst i den bunke, tvivler jeg såmænd på. For dem, der avler killinger, kan jo altid finde gode hjem …. Og hvis det skulle glippe, kan de jo bare beholde hele kuldet selv og have 10 katte …. i deres 2-værelses lejlighed. Not :-S.


  • #11   10. aug 2012 Min egen kat Jensen er en efterladt sommerhus kat, som jeg har taget ind. Synes det forfærdeligt at der er sådan en overflod af katte, og noget af det første der skete med min Jensen var at jeg fik ham Kastreret, han skal ikke gå og lave baby'er, der er skam nok katte uden hjem som det ser ud nu.
    Men absolut skrækkelig histore!!


  • #12   10. aug 2012 Hejzan - Der er en indsamling i gang blandt brugerne på det andet katteforum og til nu er der indgået et beløb, der dækker neutralisering af missemor og den ene killing.

  • #13   10. aug 2012
    Lotte **Men jeg ER altså ikke enig i, at det havde været så forfærdeligt at aflive både mor og killinger. For det første, så er det ikke synd at være død**

    Ja, vi er dybt uenige. Jeg synes, det er sørgeligt, at der er så lidt respekt for kattes liv. Og jeg forstår slet ikke, at man ikke kan se det forfærdelige i at skulle slå en nybagt missemor og hendes killinger ihjel :-O.

    Hvis det ikke er synd at være død, så kan det jo egentlig være lige gyldigt, hvorfor man bliver aflivet. Så vil det jo sådan set være ok at få en kugle for panden, hvis det er fordi ens ejer vil på ferie eller andre sjove ting :-S. Og så kan vi jo bare avle løs i vildelse, for herregud, bliver der for mange katte, så er det jo ikke synd at tage livet af dem.

    Det er forresten ikke bare kattene, den killingeoverproduktion rammer. Den rammer også de mennesker, der ikke er helt kolde i røven, som tilfældigvis er så uheldige at komme til at stå med ”aben”.
    Jeg kan godt sige, at jeg gruer for den dag, hvor jeg måske selv kommer til at stå i total afmagt med en nødstedt kat, for jeg kommer aldrig nogensinde derud, hvor jeg bliver så kold og kynisk, at jeg vil være uberørt af at tage livet af sunde, raske dyr. Jeg vil blive helt ødelagt. Og jeg vil forbande de ansvarlige langt ind i helvede for at have bragt mig i den forfærdelige situation.

    Lotte **så vil disse killinger nu også (teoretisk) være med til at øge overproduktionen af killinger. Jeg har da i hvert fald endnu til gode at høre om et internat der neutraliserer killinger inden de formidles videre... **

    Det er vist meget teoretisk. Internater/kattehjem må da være de sidste, der er interesserede i at medvirke til killingeoverproduktion.
    Neutralisering er inklusive prisen for en killing, som køber så bringer til neutralisering inden kønsmodning.
    Det er sgu ikke internaterne, der er et problem her, det er dem, der HAR et problem pga. en masse katteejeres ligegyldighed, ubetænksomhed, egoisme, uansvarlighed eller hvad fanden der er galt med dem.


  • #14   10. aug 2012 Synd, at jeg kun kan klikke enig én gang Tinka D.

  • #16   10. aug 2012 Okay, jeg kan virkeligt godt se, at det er et STORT problem, at alle de katte får killinger osv. men hvis jeg lige må sige, hvad jeg tænker, hver gang I skriver, at folk med blandingskatte, eller hvad der nu plejer at stå, så må jeg altså sige på den pænest mulige måde nu, at nogle af jer altså får det til at lyde som om, killinger KUN skal fødes, hvis det er hos en opdrætter, eller hvis det KUN er racekatte.
    Det kan altså godt gøre os huskatte ejere lidt sure, når det kommer til at lyde som om sådanne katte som vores ikke burde få killinger, fordi der er for mange.
    Det er rigtigt, at der er mange killinger og også, at der er FOR MANGE killinger, men hvorfor SKAL der være forskel på, om det er en huskat der får killinger, end en racekat med papirer der får killinger? Der vil stadig være for mange killinger, selvom racekatte kun fik killinger. Det er klart, at der er penge brugt på en racekat, i parring osv. men det retfærdiggøre vel stadig ikke, hvorfor det kun skulle være en racekat, der skulle have killinger :)?

    I må meget undskylde, hvis jeg er helt forkert på den nu, men HVIS I nu tænker over det jeg skriver, ikke som opdrættere, men som folk, der bare lige læser dette, er det jo stadig at bidrage til en overproduktion af killinger, hvis en racekat får killinger, men det bliver jo accepteret, mens hvis der er en der skriver: 'Jaa, nu har Mille endeligt født sine dejlige killinger :D', så bliver denne person overhældt med kommentarer om tillykke, men også kommentarer om, at katten burde blive neutraliseret, så den ikke får killinger igen.
    Hvorfor er det sådan, at en huskatteejer skal skynde sig at få sin hunkat neutraliseret (eller få fjernet killingerne, hvis de self. ikke er født, og alt det der), i forhold til en racekat? Jeg ved godt, at en racekat koster flere penge, og der er mange huskatte der får killinger osv. osv., men er det ikke dobbeltmoralsk, at sige, at en huskat skal blive neutraliseret næsten med det samme den kan komme til det, og en racekat skal da bare have endnu flere kuld?


  • #18   11. aug 2012 Ja Mega, du burde kunne klikke en gang for hver kattepine, andres uansvarlighed har bragt dig i. Det er vist en del gange?... Og hvis jeg ikke har sagt det før, så gør jeg det nu: Jeg har virkelig den dybeste respekt for al den hjælp, du har sørget for til de katte!


    Cecilie - For alle misforståelsestilfældes skyld vil jeg lige understrege, at jeg ikke skelner mellem hus- eller racekatte!
    Jeg undrer mig skam også, når nogen, der selv har huset fuld af drægtige katte, belærer andre om at ”andres” katte burde neutraliseres. Men hvis belæringen skulle få "andre" til at neutralisere deres kat, så synes jeg da kun, det er godt – for så sparer vi da dét kuld, og ét kuld sparet, er måske 5-6 nye hjem tjent til nogle overskudskatte - med eller uden papirer smiley - der har brug for et nyt hjem.


    Cecilie ** hvorfor SKAL der være forskel på, om det er en huskat der får killinger, end en racekat med papirer der får killinger?**

    Det synes jeg heller ikke der burde være, men det er der. Efterspørgslen. Det er det, der er forskellen. Nogle ønsker jo racekat eller ingen kat :-S. Og for dem der bor i lejlighed (og af en eller anden grund ikke vil have en indevant genbrugs-huskat, men en killing), er det mere sikkert at vælge en racekilling, der har et mere forudsigeligt temperament, og er opfostret indendørs. Den vil sandsynligvis komme til at trives bedre som indekat, end en internats-killing, der er fundet i en grøft, og måske har levet udenfor i månedsvis.

    Men der er mange flere aspekter i den evindelige diskussion om avl med eller uden tavle. Tidligere har jeg deltaget i nogle af disse diskussioner, men det er lige så meningsløst som at diskutere religion (hellige køer er der i hvert fald ;-)), så det gider jeg ikke mere.

    Nå, men bortset fra dén snak, så bliver der altså avlet for mange killinger, og for at få nedbragt det uhyrlige antal af tragiske misseskæbner, og undgå overfyldte internater, bliver nogen (mange) nødt til at holde igen med at avle. Desværre er de sidste, der vil holde igen, dem, der virkelig burde.


  • #19   11. aug 2012 Jeg siger nu bare, at det virker dobbeltmoralsk og diskriminerende, når mange siger, at en huskat bare skal neutraliseres, men en racekat må hellere end gerne få killinger - for jeg er altså stødt på op til flere, der mener dette.
    Jeg skriver ikke dette, fordi jeg har en huskat, men fordi jeg synes det simpelthen er for dårligt, at der skal være så meget forskel på en kat. Alle kommer med forsvaret om, at en huskat bare er noget der kommer, mens en racekat koster penge, men det retfærdiggøre stadig ikke, hvorfor der skal være forskelle.

    Og nu skal vi jo også tænke på, at der er mange staldkatte, der får killinger, men disse bliver som regel dræbt med det samme de bliver født, når der er kommet for mange - eller, sådan er det i hvert fald ved de fleste af dem jeg kender.
    Problemet er kort og godt, at huskatte efterhånden ses som en pest, mens racekatte ses som guder.

    Men ja, den diskussion er ligeså håbløs, som at diskutere religion, og man blive jo tromlet ned, så snart man ikke er enig med andre, og sådan vil det være for alle ved stort set hvert et emne. Men det skal stadig ikke afholde folk fra at komme med deres meninger smiley


  • #21   11. aug 2012 Nææh huskatte ses ikke som en pest, men ukontrolleret avl er en pest

  • #22   11. aug 2012 Winnie: Nej, jeg ville ikke stille til springkonkurrencer, eller jo, når jeg havde trænet den til det, for man behøver skam ikke springe højt smiley Men det ville nok ikke være lige hvad jeg havde håbet på, men jeg ville tage det som det var, og elske den hest lige så meget som jeg ville have elsket springhesten, for det er bare noget, hvis man får en hest, i dette eksempel. Og så ville jeg også få det bedste ud af hesten, ved f.eks. at køre den til, og så tage til kørekonkurrencer i stedet for.

    Laila: Desværre er der nogle der ser huskatte som en pest, og de farer i flint over det, når sådanne får killinger. Jeg siger bare, at det er ligeså meget at øge overproduktionen af killinger/katte der ikke kan finde et hjem, som det er med huskatte. Der bliver jo ikke færre hjemløse katte af, at det er racekatte, end det er huskatte, der får et hjem.


  • #24   11. aug 2012
    Cecilie **Jeg siger nu bare, at det virker dobbeltmoralsk og diskriminerende, når mange siger, at en huskat bare skal neutraliseres, men en racekat må hellere end gerne få killinger**

    Det vil jeg godt give dig ret i, men helt så sort-hvidt er det dog trods alt de færreste, der stiller det op.

    Selvfølgelig skal der avles huskatte! Og hvis de eneste, der avlede huskattekillinger, var dem, der virkelig kunne give killingerne en ordentlig opvækst, og virkelig kunne skaffe gode, kærlige, stabile hjem til dem, så ville vi nå dertil, hvor udbud og efterspørgsel kommer til at harmonere, så ingen katte bliver til overs.

    Det burde ikke være utopi, men jeg er alvorligt bange for at det er det.

    For gang på gang har jeg set (også her på KG), at de ”gode, kærlige og stabile hjem” man påstod man kunne skaffe, pludselig viser sig ikke at være så gode, kærlige og stabile alligevel … (hvis de overhovedet var der, da det kom til stykket :-/). Og så skal der måske søges nyt hjem igen igen til de ønskekillinger … der blev til overskudskillinger, … som ofte ender med at blive affaldskatte smiley .

    Og hvad værre er: Gang på gang ser jeg annoncer (især her på KG) hvor nogen ikke kan få killinger af egen avl hurtigt nok ud ad døren.
    Annoncer af typen ”Hjææælp-skal væk-nu” har jeg desværre set mange af. Og sådanne katteejere burde fandme ikke have lov til at avle nogetsomhelst :-(, ligesom de staldkatteejere, du nævner her heller ikke burde:

    Cecilie **Og nu skal vi jo også tænke på, at der er mange staldkatte, der får killinger, men disse bliver som regel dræbt med det samme de bliver født, når der er kommet for mange**

    Hvorfor skriver du forresten det? Det kunne lyde som om, du synes det er ok, at begrænse antallet af killinger ved at dræbe dem? :-O. Nej, det har jeg forhåbentlig misforstået….. ?


  • #25   11. aug 2012
    **Annoncer af typen ”Hjææælp-skal væk-nu” har jeg desværre set mange af. **

    Og dybt SUK!, ikke bare annoncer. Kan se, der lige er oprettet en tråd, af den type. ARGHHHHH! smiley


  • #26   12. aug 2012 Nej nej, det er skam misforstået, jeg synes skam ikke, at det er i orden, at komme af med dem på den "nemme" måde, men nogle af de steder, hvor jeg har læst, er at det er staldejeres skyld, at der er så mange killinger, og alt det der. Det er ikke i orden, at killingerne bare bliver dræbt, dette er jeg nu modstander af, og jeg vil da også sige, at der hvor vi har vores heste, har de da steriliseret både hunkat og killinger, hunkatten dog først efter andet kuld, da første kuld var dødfødte, men andet kuld sørgede de for, at hankatten i kuldet blev kastreret, og hunkattene + mormis blev steriliseret.

    Men for at komme tilbage til spørgsmålet, så mener jeg, at det tit er staldejere, der får skylden for specielt at øge til overproduktionen, og jeg blive virkeligt sur, når man ser alle de katte, der er smidt ud, fordi der er blevet for mange, og jeg vil nu sige, at i stedet for at smide katte ud som en anden affaldspose, at det er mere humant at dræbe killingerne.
    Det er barskt, og det er ikke at tage ansvar for sine handlinger, når man bruger denne "nemme" løsning, men jeg mener, at selvom det er det forkerte, er det altså mere humant, end bare at smide dem ud. På den måde, er der ikke killinger, der mangler et hjem, det er stadig forkert, men jeg mener altså, at det er bare en anelse mere humant, end at smide dem ud. Der skal heller ikke så meget til, men det er stadig mere humant.

    Og ja, de er annoncer med "SKAL VÆK NU, BLIVER AFLIVET SNART!" er virkeligt at sende et helt forkert billede, det viser jo, hvor nemt det er at få fat i en killing, og at den person ikke gør noget for at give kattene et godt hjem, men bare vil af med dem hurtigst muligt -.-'


  • #27   12. aug 2012 jeg har oplevet at finde vildkillinger hos en landmand, jeg arbejde hos. Jo han havde selv et par katte sam fik killinger men dem sørge han for at de enten blev i stalden eller fik nyt hjem. Men de her killinger var blevet efterladt i en korngrav og det var ikke så godt når det var høst tid. Vi fjerner killingerne og putter dem i en tønde i håb om at mor ville komme til killingerne igen. Men desværre kom hun aldrig og jeg tog de 2 små killinger på ca 6 uger med til internatet i Århus. Hende jeg snakkede med i tlf var rigtig sød, men hende der tog i mod killingerne var meget vred på mig og landmanden. Øhh det var fra en vildkat??? Ja det var hun ligegald med han kunne jo bare fabge den. Øhh ja det gør han da bare.
    Jeg skulle bare vide de ikke havde tid til at forsøge at gøre de her killinger tamme og de højst sandsynligt ville blive aflivet!!! Jeg tænker at de skal jo ha mad og vand hverdag, og de vel godt lige kunne bruge 5 min på at snakke med dem hver dag. Havde jeg kunnet havde jeg taget dem med hjem og haft dem til de var gammel nok til en ny familie, Men jeg måtte desværre ikke ha katte der hvor jeg boede. Tænker tit på de små uskyldige små misser og håber de fik et nyt hjem og ikke mistede livet. Men hvis internaterne skælder folk ud når de kommer med dyr vil folk da ikke gøre noget for at hjælpe.


  • #28   13. aug 2012 Cecilie **... jeg vil nu sige, at i stedet for at smide katte ud som en anden affaldspose, at det er mere humant at dræbe killingerne.
    Det er barskt, og det er ikke at tage ansvar for sine handlinger, når man bruger denne "nemme" løsning, men jeg mener, at selvom det er det forkerte, er det altså mere humant, end bare at smide dem ud. På den måde, er der ikke killinger, der mangler et hjem...**

    De killinger, der bliver aflivet ved fødslen, om det er i stalde, på gårde, boligblokke eller i villakvarterer, ER jo kommet til verden og derfor tæller de med i overproduktionen smiley (omend de ikke kommer til at tage plads op på et internat).

    At noget er endnu værre end forfærdeligt, gør ikke det forfærdelige i orden.
    Vi kan nok godt blive enige om, at det allerværste i verden er at smide levende dyr ud som var de affald :'-(. Men når det gælder aflivning af sunde, raske individer ved fødslen, så synes jeg ikke man kan sige det er "mere humant". Ordet humant giver slet ikke mening for mig i den sammenhæng. Det er uetisk, og noget så sørgeligt, at nogen bliver født bare for at blive slået ihjel, OG så skal vi jo heller ikke glemme den stakkels mormis der mister sine nyfødte killinger! :'-(.

    Så igen: Hvis man ikke med sikkerhed ved, at man kan skaffe gode hjem til et kuld killinger, så skal man overhovedet ikke avle, men få sin kat neutraliseret!


Kommentér på:
fødende kat i vejkant - ingen plads på internat

Annonce